Újabb három CAF-villamos érkezett Budapestre, így már tíz darab közlekedik a fővárosban a spanyol gyártó továbbfejlesztett, alacsonypadlós szerelvényeiből. A járművek a 2013-ban elnyert CAF-villamostender opciós lehívásai révén érkeznek Magyarországra. A korszerű villamosokkal Újpesten a 14-es villamos vonalán utazhatunk.
A spanyol vasúti járműgyártó, a CAF még 2013-ban nyerte el azt a villamostendert, amelynek opciós lehívásai révén újabb szerelvények érkeznek Budapestre. Az elsőként forgalomba állított járművek tapasztalatai alapján a későbbi példányokat a gyártó részben áttervezte, így a 34 méter hosszú villamosokat nagyobb teljesítményű klímaberendezéssel szerelték fel, valamint továbbfejlesztették a karosszériát is. Ennek köszönhetően megújultak az oldalfalak, az ajtók és a belső burkolatok.
A legszembetűnőbb különbség az új és a korábbi típus között szemből látható, míg a korábbi járművek oldalfala íves, az új modelleknél az övvonalnál aszimmetrikusan törik meg a vonalvezetés, modernebb megjelenést kölcsönözve a szerelvényeknek.
A most átadott három járművel így már tíz továbbfejlesztett CAF-villamos közlekedik a fővárosban. Az új járművek forgalomba állítása lehetőséget ad arra, hogy még több alacsonypadlós, klímával felszerelt villamos közlekedjen azokon a vonalakon, ahol már most is közlekednek CAF-szerelvények. A járműbeszerzési projektnek köszönhetően az alacsonypadlós villamosok aránya Budapesten a jelenlegi 30 százalékról várhatóan 40 százalékra emelkedik. A megrendelt flotta utolsó darabja előreláthatóan 2026 végéig állhat majd forgalomba.
CAF Urbos típusú villamosok Újpesten
Újpesten a 14-es villamos vonalán, a Káposztásmegyer és a Lehel tér között közlekedő viszonylaton találkozhatnak az utasok a korszerű CAF-villamosokkal. Ezek a járművek jelentős mérföldkövet jelentenek Újpest közösségi közlekedésében, hiszen ezek voltak az első olyan modern, alacsonypadlós villamosok, amelyek közforgalomban közlekedtek az újpesti sínpályákon. A járművek először 2021 szeptemberében álltak forgalomba, kezdetben még csak hétvégenként és ünnepnapokon közlekedtek Újpesten. Azóta viszont egyre gyakoribbá vált a jelenlétük a vonalon és napjainkra már az újpesti városkép megszokott részeivé váltak.
Kalandos úton érkeznek Budapestre a villamosok a spanyolországi üzemből
Egyes járművek végső összeszerelése és tesztelése Magyarországon történik, így hazai hozzáadott értékkel is bírnak, azonban a már kész állapotban érkező villamosok igazán izgalmas utat járnak be, mire megérkeznek a fővárosba.
Mivel túlméretes rakományról van szó, a szállításuk speciális engedélyezést és részben éjszakai közúti fuvarozást, pontosan tervezett logisztikai koordinációt igényel. A tengeri és közúti szállítás kombinációja bizonyult a legmegbízhatóbb és legköltséghatékonyabb megoldásnak – figyelembe véve a nemzetközi díjtételeket és az időzítés rugalmasságát is.
Az út első szakasza Zaragozából a festői Santander forgalmas kikötőjébe vezet, ahonnan tengeri úton jutnak el a belgiumi Zeebruggébe. Innen ismét közúton folytatják az utat, áthaladnak Hollandián, majd a németországi Magdeburgban egy rövid pihenőt követően Lengyelországon és Szlovákián keresztül érkeznek meg a magyar határhoz.
2030-ig újabb villamosok állhatnak forgalomba
Az elmúlt évtizedben a fővárosi autóbuszflotta teljes egészében, a trolibuszflotta pedig majdnem teljes mértékben alacsonypadlós járművekből áll, így a villamosflotta korszerűsítése is időszerűvé vált. Ennek megfelelően a közeljövőben pedig akár újabb villamostender kiírása is várható, amelynek következtében tovább növekedhet az alacsonypadlós villamosok számára a fővárosban.
„További járművek beszerzése is esedékessé válik a jövőben: a BKK már dolgozik annak a tendernek a kiírásán, amelynek köszönhetően 2030-ig akár további több mint száz új, korszerű villamos érkezhet Budapestre” – olvasható a BKK egy korábbi cikkében.